2011. november 6., vasárnap

fogalom. kommédiára


Tömegkommunikáció: összetett szó; a tömeg átfogó jellegű, társadalmi fogalom; kommunikáció à információcsere, közlés, jelentheti azt is, hogy közössé tesz valamit. Tömegkommunikáció àtömegközlés: nagyméretű közlés.
Közízlés: köz àközösségi, szintén a társadalomra utal, az ízlés egyéni; itt egy közösségnek van ízlése; esztétikai szférához kapcsolható
Szervezett társadalmi cselekvés: pl. tüntetés, oktatás
Szimpózium: tudományos tanácskozás
Propaganda: valamilyen eszme, tan stb. különféle eszközökkel való terjesztése, népszerűsítés, meggyőzés a célja: pl. reklámkampány, társadalmi célú hirdetés.
Érdekcsoport: szervezett üzleti csoportok, ipari szervezet
Public relations: közkapcsolatok
Status quo: jelenlegi állapot
Társadalmi status quo: nyugodjunk bele az életformánkba
Gazdasági status quo: fogyasztani kell
Injekciós-elmélet: a vitapartner túlbecsüli a saját hatását a másikra.
Funkcionalizmus: média elméleti irányzat
Funkció: szerep, feladat
Presztízs: tekintély, hatalom
Norma: elvárások, szabályok
Tweed-kör: politikai-gazdasági korrupció egyik problémája volt.
Narkotizáló diszfunkció: narkotizáló: elbódít, elkábít; diszfunkció: nem működik jól, társadalmi cselekvések vagy intézmények gátló hatása más társadalmi cselekvésre vagy más intézmények működésére. à A tömegkommunikáció az egyén energiáját a részvételtől a passzív befogadásra irányíthatja át, a képernyő azt a téves tudatot táplálja az állampolgárban, hogy bevonódik az eseményekbe.

Státusadó funkció: A tömegközlési eszközök presztízst adnak és növelik a tekintélyét az egyéneknek és csoportoknak azáltal, hogy legitimizálják státusukat.

Exponál: felvet, előad
Társadalmi normák érvényesítése: Sokan szembeszegülnek a normákkal, ezáltal kialakul a deviáns (eltérő) viselkedés à az embereknek nyilvánosan állást kell foglalniuk a normák ellen, vagy a normák mellett. A nyilvánosság inkább az egyféle, mint a kettős erkölcs irányába gyakorol nyomást azáltal, hogy megszünteti az ügy érdemi része elől való további kitérést. Nyilvános megerősítést hoz létre és a társadalmi norma alkalmazását.

Konformizmus: a fennálló rendszer elfogadása

Társadalmi konformizmus: Azáltal, hogy konformizmushoz vezetnek és a társadalom kritikus felméréséhez kevés alapot nyújtanak, a kereskedelmileg támogatott tömegkommunikációs eszközök közvetetten ugyan, de hatásosan megakadályozzák egy őszintén kritikus álláspont kialakulását a társadalomról.

Monopolizáció: Ez a helyzet akkor állt elő, amikor a tömegkommunikációs eszközökben semmi ellenállás nincs értékek, politikai irányvonalak, társadalmi képzetek terjesztésével szemben. à A tömegkommunikációs eszközök monopolizálása az ellenpropaganda hiányában fordulnak elő.

Kanalizáció: átterelés; a tömegkommunikációs eszközöket hatékonyan felhasználták az alapvető attitűdök átterelésére. Egy más kialakult magatartásmintát bármilyen irányba terelhetünk, csekély az ellenállás.

Kiegészítő kapcsolatok: szemtől szembeni kapcsolatok

In rebus mediorum: a médiumokról, média dolgáról

„Gutenberg-galaxis”: a könyvnyomtatás hatásaival foglalkozik.

Globális-falu: ez egy oximoron, vagyis egymást kizáró ellentét. A falu alapból egy kisebb helység, míg a globális nagyméretűt jelent. Átfogó közösségiséget jelképez, amely érvényteleníti az írásbeliség áltat létrehozott nemzetfogalmat.

Híranyag: információ

Extenzió: az emberi test, érzékszervek kihelyezése.

Forró médiumok: Valamely érzékünkre irányulva nagy „fölbontást” ér el, elegendő adattal látja el érzékszervünket. Kizárja a tapasztalás és képzelőerő folyamatát.

Hideg médiumok: Kevés ingerrel szolgálnak. Sokkal inkább rá vagyunk utalva a képzelőerőnkre: részvételt (közös gondolkodást, együttérzést, együttes cselekvést) feltételez.














Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése